Проблемна тема:
" Створення інноваційного середовища для ефективного розвитку і самореалізації особистості на заняттях гуртка " Розвиток математичних здібностей"".
В Освітнім морі «острів Позашкілля»…
Саме туди на хвилях, мимо скель
Із Вірою, Надією й Любов’ю
Пливе цей символічний корабель.
Його чекають завжди з нетерпінням,
З багажем знань і щедрістю душі.
Тандем цей унікальний: «Ми й гуртківець»,
Юна особа і дорослі МИ.
Модель мету роботи всю розкрила:
Над ватерлінією - ключові слова,
А якості гуртківця – на вітрилах,
Їх сформувати хочемо сповна.
Моє завдання - все зробити,
Аби в комфорті вихованець був.
Щоб інтелект зумів свій проявити
Й духовні цінності зберіг й нові набув.
Так хочеться, щоб дружньою сім’єю
Став вихованцеві гуртківський колектив.
Тоді і мрією поділиться своєю,
Проявить творчість, вміння й креатив.
Щоденно я працюю над завданням,
А ви підтвердите – доволі не простим:
Ціннісні ставлення в гуртківців сформувати
І компетентність щоб була в житті.
Серед усіх пріоритетне місце
Навчально-пізнавально посіда:
Формує принципи, світогляд у гуртківця,
Розвине здібності й його потенціал.
Відчувши значущість і інтелект спроможність
В майбутнім цей гуртківець для усіх
Масу ідей генерувати зможе
А ми радітимемо втіленнями їх.
В моїй проблемній темі між рядків
Це слово вдало поселилось.
Са-мо-ре-а-лі-за-ція - зміст слів,
Щоби досягнуте в житті згодилось.
В значимості усі слова єдині,
Одне із них – я виділяю теж.
Це – самовдосконалення людини,
А вдосконаленню немає меж.
Вітрів попутних, штилю і погоди…
Прощаємось із символ-кораблем,
Я ж скористаюся з чудової нагоди –
Вітання Вам із МЦТУМ.
" Створення інноваційного середовища для ефективного розвитку і самореалізації особистості на заняттях гуртка " Розвиток математичних здібностей"".
Саме туди на хвилях, мимо скель
Із Вірою, Надією й Любов’ю
Пливе цей символічний корабель.
Його чекають завжди з нетерпінням,
З багажем знань і щедрістю душі.
Тандем цей унікальний: «Ми й гуртківець»,
Юна особа і дорослі МИ.
Модель мету роботи всю розкрила:
Над ватерлінією - ключові слова,
А якості гуртківця – на вітрилах,
Їх сформувати хочемо сповна.
Моє завдання - все зробити,
Аби в комфорті вихованець був.
Щоб інтелект зумів свій проявити
Й духовні цінності зберіг й нові набув.
Так хочеться, щоб дружньою сім’єю
Став вихованцеві гуртківський колектив.
Тоді і мрією поділиться своєю,
Проявить творчість, вміння й креатив.
Щоденно я працюю над завданням,
А ви підтвердите – доволі не простим:
Ціннісні ставлення в гуртківців сформувати
І компетентність щоб була в житті.
Серед усіх пріоритетне місце
Навчально-пізнавально посіда:
Формує принципи, світогляд у гуртківця,
Розвине здібності й його потенціал.
Відчувши значущість і інтелект спроможність
В майбутнім цей гуртківець для усіх
Масу ідей генерувати зможе
А ми радітимемо втіленнями їх.
В моїй проблемній темі між рядків
Це слово вдало поселилось.
Са-мо-ре-а-лі-за-ція - зміст слів,
Щоби досягнуте в житті згодилось.
В значимості усі слова єдині,
Одне із них – я виділяю теж.
Це – самовдосконалення людини,
А вдосконаленню немає меж.
Вітрів попутних, штилю і погоди…
Прощаємось із символ-кораблем,
Я ж скористаюся з чудової нагоди –
Вітання Вам із МЦТУМ.
Анотація досвіду роботи
з теми " Створення інноваційного середовища для ефективного розвитку і самореалізації особистості на заняттях гуртка " Розвиток математичних здібностей""
«Предмет математики настільки
серйозний,
що не варто втрачати можливості
що не варто втрачати можливості
зробити його цікавішим»
Паскаль
Паскаль
Педагогічне
кредо: «Пошук – як необхідність ,
праця – як засіб, творчість – як радість»
праця – як засіб, творчість – як радість»
Динамічні зміни, що відбуваються в сучасному суспільстві, обумовлюють нові
вимоги до підготовки підростаючого покоління. Сьогодні «інформаційний енциклопедист» є менш конкурентноспроможним ніж людина, яка здатна до практичного
використання отриманих знань та умінь. Зміщення акцентів у сучасній освіті з
накопичення знань до опанування методами діяльності, переорієнтація на розвиток способів
самостійного набуття знань, обумовлює постановку основного питання освіти -
формування компетентної особистості. Над розв’язанням цього питання працюють
закордонні і українські вчені, зокрема С.Г. Воровщиков, Н.М. Бібік, І.А. Зимня, В.В.
Краєвский, Н.А. Настащук, О.Я. Савченко, О.В. Харитонова, А.В. Хуторской, Т.В.
Шамардіна, С.Є. Шишов та ін.
Метою компетентнісного підходу є забезпечення якісної освіти, результат
якої полягає в умінні дитини мобілізувати набуті знання і досвід в конкретній
життєвій ситуації. Гурткова робота має істотний
потенціал для становлення і розвитку компетентної особистості, тому що навчання
за інтересами на відміну від загальної освіти, організоване на принципах
добровільності, творчого змісту завдань, педагогічної взаємодії та можливості
самореалізації, а свобода і можливість вибору занять позитивно впливають
на здатність дитини до організації подальшого життя, допомагають у базовій
професійній підготовці.
Серед ключових компетентностей пріоритетне
місце займає навчально-пізнавальна
компетентність, яка забезпечує сукупність морально-психологічних,
емоційно-вольових, трудових понять, знань, переконань, що є основою для
формування у дітей та учнівської молоді
принципів, світогляду, особистих якостей, раціональної організації часу
та життя в цілому.
В умовах інтеграції у світову систему
освіти, конкуренції будь-якої продукції, у тому числі й інтелектуальної, особливо актуальним стає забезпечення належного
рівня якості освіти підростаючого покоління, що неможливо без базової
математичної підготовки.
З метою розвитку математичних здібностей,
формування навчально-пізнавальної компетентності вихованців засобами математики
я планомірно працюю над вирішенням таких завдань: розширення та поглиблення
обсягу знань, формування навичок розв’язування задач практичного, логічного, проблемно-пошукового
характеру та умінь використовувати їх у повсякденному житті, розвиток
просторового, логічного мислення, інтуїції, фантазії, творчого нестандартного
підходу до вирішення завдань, створення комфортних умов для розвитку та
самоствердження кожної дитини, задоволення потреб особистості у спілкуванні з
однолітками, виховання доброзичливості, самостійності, наполегливості,
впевненості в собі.
Актуальність
досвіду полягає у використанні компетентнісного
підходу у роботі математичного гуртка, впровадженні відомих та нових
педагогічних технологій, створенні навчально-виховного простору, у якому кожен гуртківець
відчує свою успішність, інтелектуальну спроможність, значущість,
оскільки сучасне життя висуває суспільний запит на виховання компетентної, ерудованої
особистісті, здатної самостійно мислити, генерувати оригінальні ідеї,
приймати нестандартні рішення.
Практична
значущість. Реалізація досвіду сприятиме становленню та розвитку компетентної особистості,
активного громадянина зі сформованою системою моральних цінностей. Вихованці
отримають можливість максимально розвинути свій потенціал, здібності та нахили
до природничо-математичних наук, оволодіти комплексом математичних знань,
усвідомити їх соціальну значущість, навчитися їх застосовувати, сформувати
навички навчальної праці та отримання освіти впродовж життя (самостійність,
самооцінка, самоконтроль), підготуватись до життя та професійної діяльності в
умовах сьогодення.
Провідна
ідея досвіду. Навчально-виховний
процес гуртка спрямований на виховання особистості дитини як найвищої цінності,
реалізацію її прагнень, природних здібностей, на плекання успішної людини, її цілісний розвиток шляхом формування життєвих
компетентностей, досвіду самостійної діяльності, мотивації до самопізнання, самореалізації та успіху, розвитку духовно-моральних якостей, особистої
відповідальності за своє майбутнє.
Інноваційна
значущість. За інноваційним потенціалом досвід можна вважати
раціоналізаторським, оскільки створений
у рамках відомих форм, методів і прийомів педагогічної діяльності, який
вирізняється новим оригінальним підходом до їх використання, що сприяє підвищенню якості навчання, виховання,
управління. Особливістю занять математичного гуртка є не просто засвоєння
системи знань, умінь і навичок (мета традиційного навчання), а розкриття
внутрішніх потенційних можливостей дитини у процесі творчої взаємодії керівника
гуртка та вихованців.
Науково-теоретичну базу досвіду становлять
публікації закордонних і українських вчених, зокрема Бібіка Н.М., Воровщикова
С.Г., Зимньої І.А., Краєвского В.В., Настащука Н.А., Савченко О.Я., Харитонової
О.В., Хуторского А.В., Шамардіної Т.В, Шишова С.Є., Єрмакова І., Ляшенка О.,
Овчарук О., Паращенко Л., Пометун О.,
Сохань Л., Ящук І.
Суть досвіду. Однією
із сучасних тенденцій розвитку освіти багатьох країн є компетентнісний підхід. Компетентнісний
підхід визнаний базовою ідеєю реформування освіти в країнах Європейського Союзу
і розглядається як стрижнева конструктивна ідея неперервної освіти.
Стратегічні завдання сучасної
освіти:
Ø навчити жити разом;
Ø навчити вчитися;
Ø навчити діяти;
Ø навчити жити (відповідати за власні вчинки та своє
життя);
Компетентність – ближче до “знаю як”, ніж “знаю що”.
Компетентність
є результатом навчання. Навчальна діяльність у кінцевому підсумку повинна не
просто дати людині суму знань, умінь та навичок, а сформувати її компетентність.
Ключові компетентності, визначені
Радою Європи:
Ø політичні
та соціальні компетентності;
Ø компетентності,
пов'язані з життям у мультикультурному суспільстві;
Ø компетентності,
які стосуються володіння усним та письмовим спілкуванням;
Ø компетентності,
пов'язані з розвитком інформаційного суспільства;
Ø щодо
готовності й здатності вчитися протягом усього життя.
Компетентнісна освіта зорієнтована на
практичні результати, досвід особистої діяльності, вироблення ставлень, що
зумовлює принципові зміни в організації навчання, яке спрямоване на розвиток конкретних цінностей і
життєво необхідних знань і умінь учнів.
Навчально-пізнавальна компетентність. Складові навчально-пізнавальної
компетентності являють собою рівноцінні самостійні компоненти, які називаються
навчально-пізнавальними компетенціями. Їх сукупність забезпечує надсистемний
ефект - здатність розв’язувати різного роду побутові і професійні проблеми
засобами природничих дисциплін. Зміст і структура навчально-пізнавальної
компетентності представлені п’ятьма базовими компонентами:
мотиваційно-ціннісним, інформаційно-когнітивним, операційно-діяльнісним,
рефлексивно-організаційним і продуктивним.
Мотиваційно-ціннісний компонент представлений такими компетенціями: навчально-пізнавальними
потребами, цілями, мотивами і цінностями.
Когнітивний компонент представлений
сукупністю природничих і методологічних знань, уявлень про типові проблеми, що
розв’язуються засобами природничих дисциплін.
Діяльнісний
компонент представлений
загальнонавчальними уміннями: навчально-управлінські вміння
(навчально-організаційні, контрольно-оцінні), забезпечують організацію і
контроль навчально-пізнавальної діяльності учнів; навчально-пізнавальні вміння
(методологічні, навчально-логічні, навчально-комунікативні), спрямовані на
об’єкт діяльності і забезпечують його пізнання.
Досвідний
компонент навчально-пізнавальної компетентності – цілеспрямований процес
успішного (або неуспішного – для випадку негативного досвіду) здійснення
навчально-пізнавальної діяльності з розв’язання практичної проблеми, предметом
якої є перетворення об’єкта, а результатом (продуктом) - є не лише застосування
вже відомих учням знань, умінь і навичок (репродуктивна діяльність), але й
опанування суб’єктивно нового набору знань і умінь (творча діяльність) (А.В.
Хуторський).
Учень набуває цей досвід у процесі
навчально-пізнавальної діяльності, що здійснюється при розв’язанні системи
навчально-пізнавальних задач: практико орієнтовної, навчально-практичної,
навчальної, навчально-дослідницької.
Нормативний компонент містить основні нормативні вимоги до організації і здійснення
процесу розвитку навчально-пізнавальних компетенцій учнів.
Практичний компонент представлений етапами реалізації
моделі розвитку навчально-пізнавальних компетенцій вихованців: підготовчим, формуючим, діагностуючим, корекційним.
На підготовчому етапі згідно з тематичним
плануванням роботи гуртка «Розвиток математичних здібностей» опрацьовую
відповідну літературу, інтернет-ресурси, систематизую матеріал. На цьому етапі проводиться
первинна діагностика рівня сформованості навчально-пізнавальних
компетенцій вихованців; намічається план діяльності з розвитку
навчально-пізнавальних компетенцій, підбирається
система навчально-пізнавальних задач, що відповідають змісту навчання і
можливостям.
На формуючому етапі відбувається
здійснення педагогічної взаємодії, результатом якої є реалізація наміченого
плану розвитку навчально-пізнавальних компетенцій вихованців, організація
зворотного зв’язку, регулювання і корегування діяльності вихованців,
оперативний контроль.
На діагностуючому етапі визначається вихідний рівень розвитку їх
навчально-пізнавальних компетенцій, здійснюється аналіз отриманих результатів
діагностики.
Результативний компонент представлений критеріями, показниками
і рівнями розвитку навчально-пізнавальних компетенцій, а також очікуваними результатами.
При організації процесу розвитку
навчально-пізнавальної компетентності вихованців на заняттях гуртка орієнтуюся не
на окремі принципи, а на їх систему, що забезпечує обґрунтований вибір змісту,
методів і форм організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, створення
сприятливих умов і аналіз даного процесу.
Принцип гуманістичної спрямованості навчання (я практикую використання усіх його
можливостей для саморозвитку, самопізнання, самореалізації особистості у
навчанні з метою актуалізації особистісного потенціалу і успішної соціалізації вихованця,
визнаю за ним право на самостійність, свободу вибору,
гідність, сприяю повірити в себе.
Принцип
суб’єктності (орієнтую процес навчання на розвиток вихованця як суб’єкта навчально-пізнавальної
діяльності, працюю на кожного вихованця).
Принцип діяльнісного підходу (сприяю та забезпечую активну самостійну навчально-пізнавальну діяльность
вихованців, практикую технології особистісно
зорієнтованого навчання, технології розвивального, проблемного навчання, інтерактивні
технології, метод проектів, використовую нестандартні форми проведення занять,
з метою активізації уваги та зацікавлення включаю такі елементи як математичні фокуси, лабіринти, ребуси, головоломки
тощо, у підсумковому етапі заняття обов’язково здійснюю рефлексію).
Принцип
проблемності (створюю проблемні ситуації. Використовуючи методи
інтерактивного навчання «мозковий штурм», «акваріум», «займи позицію» тощо,
сприяю активній мисленнєвій діяльності).
Принцип практичної спрямованості (підбираю навчально-пізнавальні задачі, що за
змістом максимально наближені до природної життєдіяльності людини і містять у собі
побутову проблему, розв’язання якої передбачає здійснення навчально-пізнавальної
діяльності з опануванням нових знань, умінь і навичок. Це задачі екологічного,
економічного змісту, проблемно-пошукові
задачі практичного спрямування, заняття-подорожі до вигаданих країн за
вигаданими маршрутами. Від таких завдань гуртківці не втомлюються, а отримують
задоволення, позитивні емоціі).
Принцип системності ( роботу
спрямовую на розвиток системи компонентів: навчально-пізнавальних потреб,
інтересів, цінностей, спеціальних і методологічних знань, загальнонавчальних і
спеціальних умінь, досвіду розв’язання професійних і побутових проблем,
послідовного вивчення математичних матеріалів).
Принцип єдності (намагаюся раціонально
поєднати засоби та методи навчання (традиційні, проблемні, евристичні,
дослідницькі, практичні, інтерактивні та ін.) та застосовую різноманітні форми навчання).
Принцип співробітництва (на заняттях намагаюся створити акмеологічні умови, де в невимушеній,
доброзичливій атмосфері гуртківці взаємодіють, співпрацюють, спілкуються,
дискутують, обмінюються інформацією, спільно розв’язують проблему).
Принцип керованості і корекції
процесу (навчально-виховну діяльність
проектую на засадвх теоретичних основ та відібраних для проведення кожного
заняття педагогічних методик та форм, з дотриманням відповідних норм та вимог,
організовую заняття з оптимальним
використанням часу на кожен етап, хід заняття контролюю, аналізую, при потребі
скореговую процес).
Моє завдання як педагога полягає
в тому, щоб зацікавити дітей, дати навички й вміння критично мислити для прийняття
оптимальних рішень та вирішення всіх життєвих проблем. Працюючи з гуртківцями,
у яких різні здібності та можливості, прагну зробити процес навчання цікавим та
всепоглинаючим, створити атмосферу для робочого настрою, відчуття радості від
отриманих знань, зацікавлюю і захоплюю дітей власним бажанням та емоційністю. Вважаю,
що позитивного результату можна досягти лише при тісній співпраці та спілкуванні з батьками. Практика показала,
що дуже ефективним є перше знайомство з батьками в День відкритих дверей, на
якому висвітлюється мета та зміст роботи гуртка.
Розпочинаю
свою роботу з вивчення індивідуальних особливостей кожного
гуртківця.
Мене цікавить не лише питання навчання та ставлення до нього, а рівень
вихованості учня, його ставлення до людей різних професій, батьків, друзів,
самого себе. І тому, у перші тижні роботи з групою намагаюсь провести
якомога більше різноманітних заходів: екскурсій,
вікторин, бесід. Це допомагає мені сформувати дитячий колектив і
спланувати навчальну та виховну роботу гуртка, враховуючи потреби вихованців.
На
початковому етапі навчання внутрішня мотивація багатьох вихованців ще нестійка
і залежить від ситуації. З метою її підвищення пропоную цікаві логічні завдання, ситуативні задачі, цікаві факти із
життя знаменитих людей, різноманітні історичні матеріали, створюю ігрові
ситуації, використовую різні форми заохочення, підтримую успіх, емоційне
спілкування, залучаю до самостійного пошуку й «відкриття» нових знань, розв’язання
задач проблемного характеру, використовую диференційовані дидактичні матеріали,
комп’ютерну техніку, мультимедійні засоби навчання.
Гурткові заняття спрямовані на
розвиток умінь узагальнення, порівняння, конкретизації, абстрагування, аналізу
та синезу. Підбираю практичні завдання, які спонукають думати, зіставляти різні
методи, сприяють розвитку критичного мислення, інтуїції як здатності
передбачати результат і знаходити шлях до розв’язання, розуміти їх практичне
застосування. Саме такі задачі і «краса» їх розв’язання виховують хороший смак
і математичну культуру.
На своїх заняттях створюю
умови для поступового переходу від дій під керівництвом педагога до самостійних, даючи змогу самим шукати шлях розв’язання
пізнавальних та практичних завдань. В процесі навчання встановлюються ділові партнерські стосунки між керівником гуртка та
вихованцем, така взаємодія сприяє вільному
вибору, розкутості, творчій винахідливості, дослідницькій діяльності.
З метою перевірки рівня засвоєння
матеріалу організовую різні форми контролю за навчально-пізнавальною діяльністю (фронтальний, груповий,
індивідуальний), особливо важливим є самоконтроль та
взаємоконтроль.
Ефективні результати моєї педагогічної діяльності досягаються шляхом впровадження
в практичну діяльність методів активного
та інтерактивного навчання: самостійна
діяльність; індивідуальні консультації; проблемні та творчі завдання; дискусія;
прес-конференція; інсценування; ділові ігри; пошукова творча робота; метод
проектів; методи «мікрофон»; «шести
думаючих капелюхів» Едварда де Боно; «мозковий штурм»; «займи позицію»; «акваріум»; «коло ідей»; «навчаючи - учусь»;
«робота в парах»; «робота в малих групах». Кожна група, в які об’єднуються гуртківці, має папку-інструкцію “Технології інтерактивного
навчання” з роз’ясненням правил роботи
певним методом.
Практика показала, що позитивні результати є тоді, коли знайомство з новим
відбувається у ненав’язливій формі, з елементами гри, на дотепних і конкретних
прикладах. Свої заняття я організовую у традиційних
та нестандартних формах: заняття-подорожі, заняття-реклама, заняття-казка, заняття-змагання, КВК, брейн-ринг,
«Щасливий випадок», «Перший мільйон» та ін.
Окрім того, я активно залучаю вихованців до
виконання творчих проектів, завдань, участі їх у конкурсах, інтелектуальних
змаганнях, що є дієвим методом для самоствердження дитини, її впевненості у
своїх силах. У процесі роботи над науково–методичною
проблемною темою доведено ефективність формування навчально-пізнавальної компетентності вихованців у процесі вивчення математики.
На заняттях гуртка «Розвиток математичних здібностей» реалізуються поставлені
мною завдання:
Ø
виявлення та розвиток потенційних та
творчих здібностей кожного учня;
Ø
створення сприятливих умов для
самовираження кожної дитини в різних видах діяльності, в тому числі і
навчально-творчій;
Ø
розширення обсягу знань гуртківців за
рахунок залучення додаткових теоретичних фактів;
Ø
формування в дітей уміння використовувати знання у різних
ситуаціях;
Ø
активізація розумової діяльність вихованців,
стимулювання їх інтересу до математики через розв’язування задач, що вимагають застосування нетривіальних ідей,
пошуку різноманітних способів розв’язування стандартних задач, а також за
допомогою цікавих задач, головоломок, софізмів, загадок, жартів, фокусів, ігор;
Ø
розвиток просторової уяву, нестандартного
мислення, фантазії, при розв’язанні задач із сірниками, танграмів, логічних
задач;
Ø
сприяння підготовці гуртківців до участі
у математичних олімпідах та конкурсах;
Ø
формування вміння абстрагуватися від конкретного
змісту і зосердежуватись на структурі своєї думки;
Ø
розвиток інтуїції, логічного мислення, уміння
чітко формулювати математичні судження, впевнено
та лаконічно висловлювати думки х за допомогою еврестичних задач.
Результативність
досвіду. В процесі роботи
над проблемною темою підвищено рівень педагогічної майстерності, досягнуто
певних професійних успіхів, є результи участі у фахових конкурсах:
Рік
|
Назва заходу
|
Назва методичної розробки
|
Результат
|
2011р.
|
«Ярмарка педагогічних ідей» міський конкурс
педагогічної творчості
|
Навчальна програма «Розвиток математичних
здібностей», збірка печально – повчальних історій про Природу та Людину
|
участь
|
2013 р.
|
Міський конкурс педагогічної
майстерності “Джерело творчості”
|
Методичний посібник «Застосування інтерактивних
методів навчання для становлення компетентної особистості гуртківця через
розвиток логічного, критичного, нестандартного мислення на заняттях гуртка
«Розвиток математичних здібностей»
|
ІІІ місце
|
2015 р.
|
Обласний конкурс методичних розробок
з науково-технічної творчості серед педагогів ПНЗ
|
Методичний посібник “Гурткові
заняття в позашкільному навчальному закладі” (співавтор
|
ІІ місце
|
2015 р.
|
Всеукраїнський конкурс серед
педагогів ПНЗ «Я-віртуоз свого предмета»
|
Конспекти нестандартних занять
|
лауреат
|
2017 р.
______ 2017p. _______ 2017р ______ 2017р --------- 2017р |
Міська виставка-ярмарок педагогічних
ідей
__________________ Міський та обласний конкурс майстерності педагогічних працівників ПНЗ "Джерело творчості" _________________ Обласний конкурс на кращу методичну розробку з науково-технічної творчості серед педагогів ПНЗ. _______ ______ Всеукраїнський конкурс майстерності педагогічних працівників ПНЗ "Джерело творчості" у номінації "Керівник гуртка - 2017" ------------------------- ІІ етап Всеукраїнського конкурсу рукописів навчальної літератури для позашкільних навчальних закладів системи освіти. |
Методичний посібник «Формування навчально-пізнавальної компетентності
вихованців в умовах математичного гуртка»
______________________ Електронне портфоліо (блог) __________________________ Методичний посібник «Формування навчально-пізнавальної компетентності вихованців в умовах математичного гуртка» _______________________ Очний тур ІІІ етапу - Самопрезентація; - Фрагмент заняття. ------------------------------------- Методичний посібник «Формування навчально-пізнавальної компетентності вихованців в умовах математичного гуртка» |
І місце
_______ I місце _________ ІІ місце _______ I місце -------- I місце |
Приймаю активну участь у методичній роботі закладу: протягом
останніх п’яти років виконувала обов’язки голови методичного об’єднання
керівників гуртків науково-технічного відділу, на належному рівні
організовувала роботу МО; виступала на засіданнях методичної, педагогічної
ради, психолого-педагогічних семінарах, семінарах-практикумах. Постійно
працюю над підвищенням рівня
педмайстерності: займаюсь самоосвітою, відвідую методичні заходи, вивчаю та
впроваджую у практику передовий педагогічний досвід.
Результатом моєї діяльності з вихованцями на заняттях
гуртка «Розвиток математичних здібностей» є сформованість у них
навчально-пізнавальних компетентностей, а саме:
Ø формування
уявлення про математику як про предмет, у якому кожен має можливість
самовиразитися;
Ø опанування
математичними знанями, уміннями та навичками різного рівня складності;
Ø набуття
навичок роботи з довідковою літературою, вміння аналізувати одержані
результати, що дає змогу успішно приймати участь у математичних олімпіадах,
виставках-конкурсах;
Ø освоєння
комунікативних, аналітичних, проектувальних, творчих типів діяльності;
Ø формування
культури спілкування, сприяння соціальній адаптації вихованців.
Мої вихованці є переможцями та призерами міських,
обласних, всеукраїнських виставок-конкурсів дитячої технічної творчості:
Рік
|
Назва заходу
|
Назва роботи
|
ПІБ учасника
|
Результат
|
Екологічна збірка віршів |
Марисюк Дмитро |
|||
2011
|
Міський етап міжнародного дитячого
форуму «Зелена планета»
|
участь
|
||
2011
|
Міський та Всеукраїнський етапи конкурсу
дитячої творчості «Податки очима
дітей»
|
Літературні твори
|
Жук Ольга
|
ІІІ місце
ІІ місце
|
2011
|
Міський конкурс екологічних проектів
учнівської молоді «Дім, що береже планету»
|
«Рухомий контейнер»
|
Токар Олена
|
сертифікат
|
«Антиснід»
|
Демчук Леся, Дранко Ольга
|
сертифікат
|
||
Універсальне відро»
|
Демчук Леся, Дранко Ольга
|
ІІ місце
|
||
«Сміттєкомод»
|
Тазюк Лілія
|
сертифікат
|
||
2013
|
Міський та обласний етапи Всеукраїнської виставки технічної творчості
“Наш пошук і творчість – тобі, Україно!”
|
“Математичний
тренажер”
|
Дранко Ольга,
Демчук Дмитро
|
ІІІ місце
ІІ місце,
путівка в
«Артек»
|
2014
|
Міський, обласний та Всеукраїнський етапи виставки технічної творчості
“Наш пошук і творчість – тобі, Україно!”
|
«Універсальний математичний тренажер»
|
Добреля Ольга,
Гай Ольга
|
І місце
І місце
ІІІ місце
|
Труднощі.
Позашкільна освіта не має стандартів. Основним принципом відбору змісту позашкільної
освіти є інтерес дітей. Мотивація підростаючого покоління до технічної
творчості, моделювання, конструювання, наукової діяльності та корисної праці в
цілому на даному етапі є дуже нестійкою. Реалізувати завдання, поставлені перед педагогами-позашкільниками
сьогодні, можна за умови
оновлення та модернізації змісту гурткової роботи.
Залучити дитину до творчої діяльності, зацікавити світом
техніки, науки, мистецтва може лише фахівець своєї справи і,
перш за все, компетентна
особистість. Тому необхідною умовою успішної
педагогічної діяльності керівника гуртка є його постійна робота над формуванням
власних компетенцій, підвищенням рівня педмайстерності, поповненням
психолого-педагогічних знань, оновленням матеріальної бази гуртка, готовність
до оволодіння новими технологіями і методиками і творчий пошук, який ніколи не
повинен припинятися, адже «вчитель доти вчитель – доки він учень».
Висновок. В
процесі реалізації досвіду роботи з формування навчально-пізнавальної
компетентності вихованців на заняттях гуртка «Розвиток математичних здібностей»
було встановлено, що навчально-пізнавальна
компетентність – це ключова компетентність, яка є цілісним системним
утворенням, предметом, засобом і продуктом навчально-пізнавальної діяльності і
відображає здатність суб’єкта ставити і розв’язувати навчально-пізнавальні
задачі, що виражається у відповідних предметних і методологічних знаннях,
продуктивному досвіді, ціннісних орієнтирах, у володінні пізнавальними уміннями
і навичками, евристичними методами вирішення проблем, механізмами
цілепокладання, планування, аналізу, рефлексії та самооцінки власної
пізнавальної діяльності.
На заняттях математичного гуртка діти отримали можливість максимально
розвинути свій потенціал, здібності та нахили до природничо-математичних наук,
оволодіти комплексом математичних знань, усвідомити їх соціальну значущість,
навчитися їх застосовувати, сформувати навички навчальної праці та отримання
освіти, підготуватись до життя та професійної діяльності в умовах сьогодення.
У тісній співпраці з усіма учасниками навчально-виховного процесу, через розвиток логічного, критичного,
нестандартного мислення, засобами математики та інтерактивних методів
навчання, мені вдалося досягнути високих
результатів у вихованні компетентної
особистості, здатної до самопізнання, саморозвитку, самореалізації, про що
свідчать подальші успіхи моїх вихованців.
Поширення
досвіду. Практична реалізація досвіду роботи над
проблемною темою поширена у вигляді:
Ø
навчальної програми гуртка «Розвиток
математичних здібностей» (основний рівень, 2 роки навчання) (додаток 1);
Ø
публікації матеріалів у Всеукраїнському
виданні «Позашкілля» №6 (102), червень
2015 року у рубриці «Панорама творчих уроків - 2015» в номінації «Я – віртуоз
свого предмета» ст. 36-40 (додаток 8);
Ø
методичних рекомендацій «Застосування інтерактивних методів навчання для
становлення компетентної особистості гуртківця через розвиток логічного,
критичного, нестандартного, творчого мислення на заняттях гуртка «Розвиток
математичних здібностей» (додаток 2);
Ø
методичного посібника «Гурткові заняття
в позашкільному навчальному закладі» (співавтор) (додаток 3);
Ø
розробок нестандартних занять гуртка;
Ø
участі у фахових педагогічних конкурсах:
конкурс майстерності педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів
«Джерело творчості - 2013», обласний конкурс методичних розробок серед
педагогів позашкільних навчальних закладів, ярмарок педагогічних ідей;
Ø
виступів на засіданнях методичного
об’єднання, методичної, педагогічної ради, семінарах;
Ø
проведення відкритих занять гуртка;
Ø
творчих проектів вихованців гуртка та
участі їх у конкурсах.