

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово “екіпаж” прийшло до нас із французької мови ( прямий переклад – команда; ) і означає особовий склад корабля, судна, космічного корабля .
Командир повітряного судна – це пілот, відповідальний за керування повітряним судном та його безпеку протягом польотного часу.
Настав час обрати командира нашого авіалайнера. Розв‘язавши правильно першим завдання, ви піднімаєте вгору авіаквиток.

Керівник гуртка
*****************************************************
розвивальна: розвивати логічне мислення, пошукову пізнавальну активність, почуття колективізму, почуття відповідальності;
Категорії
споживачів
|
Тарифи на електроенергію,грн. за 1 кВт·год
|
|||
1. Електроенергія, що
відпускається:
|
||||
1.1.
Населенню:
|
||||
за обсяг, спожитий до 100 кВт∙год
електроенергії на місяць (включно)
|
0,714
|
|||
за обсяг, спожитий від 100 до
600 кВт за год
електроенергії на місяць (включно)
|
1,29
|
|||
Роздрібні ціни на природний газ для населення
З 1 травня 2016 року згідно постанови НКРЕ затверджено роздрібні ціни на природний газ, що використовується для потреб населення.
Диференціація цін
|
Наявність газових
лічильників
|
Ціна за 1 куб.м. з ПДВ, грн
|
|
У разі використання
природного газу для приготування їжі та/або підігріву води у багатоквартирних будинках |
наявний
|
6,879
|
|
2. Формула складних відсотків
Міністерство доходів і зборів України
- 0,6% – внесок до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття;
-1% – внесок, пов'язаний із загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності.
У математиці та мистецтві дві величини утворюють золотий перетин , якщо співвідношення їх суми і більшої величини дорівнює співвідношенню більшої і меншої. Це відношення прийнято позначати грецькою буквою .
φ = (a+b) : a = a : b
Число φ
деколи називають золотим числом.
Золотий перетин у пентаграмі
Пентагра́ма (грец. πεντάγραμμον від πέντε — «п'ять» і γράμμα — «риска, лінія»)— геометрична фігура, утворена правильним п'ятикутником і рівнобедреними рівновисокими трикутниками, побудованими назовні п’ятикутника на його сторонах як на основах. Зокрема, трикутники можуть бути рівносторонніми або утвореними продовженнями сторін п’ятикутника, взятими через одну. Остання пентаграма є правильною п’ятикутною зіркою (зірчастим многокутником), яка також може бути утворена всіма діагоналями правильного п’ятикутника.
Пентаграм містить п'ять гострокутних та п'ять тупокутних золотих трикутників. У кожному з них співвідношення довжини довшої та коротшої сторони утворює золотий перетин.
Божественна пропорція: нерозшифрований код
«У геометрії є два скарби: перший – теорема Піфагора, другий – “золотий перетин”. Перший можна порівняти з мірою золота, другий – із коштовним каменем».
Кеплер
За видимим хаосом, що панує у Всесвіті, де кожна подія та величина, за логікою речей, йдуть за невизначеним сценарієм подій, однак, існує прихований порядок. Із часів Піфагора розгадку цієї послідовності, що інтригувала таку велику кількість математиків й учених різних галузей, ніколи так і не було повністю знайдено.
В одному зі сучасних експериментів, у якому брали участь люди різної етнічної належності, демонструвалося декілька прямокутних фігур. Майже всі учасники обрали одну й ту саму фігуру як найбільш гармонійну. У цієї фігури відношення між більшою і меншою сторонами дорівнювало 1,618 – числу, відомому у математиці як «золота пропорція». Це співвідношення закладено в основі тисяч архітектурних споруд у всьому світі, а також присутнє в сірникових коробках, візитних картках, книгах і сотнях інших повсякденних предметів просто тому, що людям подобається ця пропорція. Велика піраміда Гізи, штаб-квартира ООН у Нью-Йорку та Собор Паризької Богоматері, – в усіх них є це співвідношення. Фактично, грецький Парфенон – це ода цій пропорції.
Музика також містить цей загадковий код. Мексиканський композитор Сільвестр Ревуельтас використав золотий перетин для аранжування частини своєї відомої композиції «Alcancías». Композитори Бела Барток й Олівьє Мессіан дотримувалися послідовності Фібоначчі (що містить золотий перетин) у деяких зі своїх робіт для визначення тривалості звучання нот.
Оскільки архітектура, образотворче мистецтво, музика й інші види культури винайдені людиною, деякі можуть прийти до висновку, що золотий перетин обрано випадково, що це було зроблено у результаті загальної домовленості представників роду людського. Але це не пояснює наявності у природі незліченних органічних і неорганічних об’єктів, у якій ця особлива пропорція повторюється нескінченну кількість разів.
Естетика людського тіла також містить у собі число фі (золоте число). Відношення між відстанню від голови до стоп і від пупа до стоп підтверджує це досконале та гармонійне число 1,618 у нашому тілі. Ми можемо отримати відповідний результат, знайшовши відношення довжини голови до відстані між очима і підборіддям; або відношення відстані від носа до підборіддя до відстані між губами і підборіддям. Чим більше обличчя відповідає цим пропорціям, тим більш гармонійним воно здається. Таким чином, незважаючи на існування протилежних думок, виявляється, що наші смаки у якійсь мірі наперед визначені.
Число фі, подібно до свого кузена пі (відношення довжини кола до його діаметру), є вкрай складним. У наш час воно розраховане із точністю до трильйона цифр після коми, тим не менше, це ще не кінець.
Прихована причина існування цього коду, що немов панує над красою та гармонією, заворожувала вчених упродовж століть. Вона продовжує залишатися загадкою й досі.
Як таке можливо, щоб чітко визначена спіраль була спільним знаменником тисяч біологічних організмів, що, як припускається, еволюціонували виключно непередбачуваним чином?
Оскільки, як видається, золоте число є спільним кодом для всіх життєвих форм, – гармонійним тоном, у якому вібрує Всесвіт, – то невипадково, що ця Божественна пропорція здається нам гармонійною, оскільки ми зі Всесвіту з’явилися і йому належимо.
Під яким номером стоянки знаходиться автомобіль7
6. Коли доба коротша: взимку чи влітку?
7. Яка правильна відповідь:

Девід Сет Коткін, усім відомий як Девід Коперфільд. Народився 16 вересня 1956 року в штаті Нью-Джерсі в сім’ї українських євреїв. З дитинства мав феноменальну пам’ять. Маленький Девід на слух запам’ятовував Закон Мойсея.
Секрет і опис фокусу:
Цей фокус демонструють так: що показує просить кого-небудь записати один під одним два будь числа з послідовності Фібоначчі , які він побажає . Припустимо для прикладу , що були обрані 5 і 8. Потім учні повинні скласти ці числа , знайдене таким чином третє число складається з другим і т.д. Цей процес повторюють до тих пір , поки у вертикальному стовпці не опиниться десять чисел : 8 , 5, 13 , 21, 34 , 55, 89 , 144 , 233 , 377. Коли всі числа будуть записані , вчитель проводить під колонкою цифр межу і , не замислюючись , підписує суму цих чисел. Щоб отримати цю суму , йому потрібно просто взяти четверте число знизу і помножити його на 11 - операція , яку неважко виконати в розумі. У нашому випадку четвертим числом буде 89 , тому у відповіді вийде число 89 , взяте 11 разів , тобто 979 .
Тема: Розв'язування текстових задач
Мета:
навчальна: сформувати вміння гуртківців застосовувати теоретичні знання на всі дії з натуральними числами до розв’язування текстових задач, вміння вибирати і використовувати необхідну інформацію для розв’язування задачі, ставити запитання до умови задачі;
Формувати вміння працювати самостійно, спілкуватись, допомагати іншим, аналізувати ситуацію.
розвивальна: розвивати увагу, обчислювальні здібності, логічне мислення, цікавість, уяву, кмітливість, оперативність при виконанні вправ;
Розвивати зацікавленість до предмета, математичну мову, вчитися правильно та чітко виражати свої думки;
виховна: виховувати любов до математики, до праці; прищеплювати бажання до вивчення математики, прагнення пізнавати нове ;
Виховувати наполегливість, культуру спілкування, віру у власні сили.
Тип заняття: застосування знань і вмінь .
Формування компетентностей:
• предметна компетентність: формувати вміння розв'язувати текстові задачі;
• ключові компетентності:
• спілкування державною мовою — розуміти, пояснювати і перетворювати тексти математичних задач;
• математична компетентність — розв'язувати задачі, зокрема практичного змісту; будувати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об'єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати;
ЗАПАМЯТАЙ! (Пам’ятка)
Швидкість вимірюється в м/с, км/год. Позначається –V
Щоб знайти швидкість, потрібно відстань поділити на час.
V = S : t
Відстань вимірюється в см, м, км. Позначається – S
Щоб знайти відстань, потрібно швидкість помножити на час.
S = V ∙ t
Час вимірюється в с, год. Позначається – t
Щоб знайти час, потрібно відстань поділити на швидкість.
t = S : V
(метод Мікрофон)
Гуртківець задає питання із картки:
1. Які основні види задач на рух ви знаєте? (Задачі на зустрічний рух; на рух в одному напрямку, на рух по воді.)
2. Як знайти відстань, якщо відомі час і швидкість?
3. Як знайти час, якщо відомі відстань і швидкість?
4. Як знайти швидкість, якщо відомі відстань і час?
5. Які особливості розв’язування задач:
1) на зустрічний рух; 2) на рух в одному напрямку; 3) на рух по воді?
6. Укажіть правильне закінчення правила.
Щоб знайти дріб від числа, треба дане число…:
1) помножити на знаменник дробу і поділити на його чисельник;
2) поділити на знаменник дробу і помножити на його чисельник.
7. У якому з двох випадків Андрійко міркував правильно?
Щоб знайти від 24, треба:
1) 24 : 4 = 6, а потім 6 ∙ 3 = 18; 2) 24 : 3 = 8, а потім 8 ∙ 4 = 32.
8. Укажіть правильне закінчення правила.
Щоб знайти число за його дробом, треба дане число… :
1) помножити на чисельник дробу і поділити на його знаменник;
2) поділити на чисельник дробу і помножити на його знаменник.
9. У якому з двох випадків Андрійко міркував правильно?
Щоб знайти число, якого дорівнює 48, треба:
1) 48 : 8 = 6, а потім 6 ∙ 12 = 72; 2) 48 : 12 = 4, а потім 4 ∙ 8 = 32.
Мотивація навчальної діяльності.
Отримані знання матимуть застосування в повсякденному житті.
Повідомлення теми та мети заняття.
III. Основна частина.
Колективне розв'язування вправ
ЗАДАЧА . За 2 години автобус проїхав 120 км, проїжджаючи щогодини однакову кількість кілометрів. Скільки кілометрів автобус проїжджав за 1 годину?
РОЗВ’ЯЗАННЯ: 120 : 2 = 60 (км)
ВІДПОВІДЬ. 60 км автобус проїжджав за 1 годину.
ЗАДАЧА . З двох станцій одночасно назустріч один одному вийшли два потяги і зустрілись через 8 годин. Визначте відстань між станціями, якщо швидкість одного потяга становила 55км/год, а другого – 78 км/год.
РОЗВ’ЯЗАННЯ:
1) 55км/год + 78 км/год = 133 км/год – швидкість зближення потягів (проходять за годину обидва потяги).
2)133км/год ∙8 год = 1064 км – відстань між станціями.
ВІДПОВІДЬ. 1064 км – відстань між станціями.
Робота в групах.
(на столах картки із номером групи, кожна група обира\ спікера, який вирішує кому презентувати розв’язання задач).
ГРУПА №1
Задача 1. Поїзд був у дорозі 4 години і пройшов 240 км. Щогодини він проходив однакову відстань. Скільки кілометрів проходив поїзд щогодини?
У яких годинах вимірюється швидкість?
Як знайти швидкість, коли відомі відстань і час руху?
Задача 2. Автомобіль за 3 години проїхав 240 км. З якою швидкістю він рухався?
Задача 3. З якою швидкістю рухався велосипедист, якщо відстань 60 км він подолав за 4 години?
Задача 4. Відстань між двома селищами велосипедист подолав за 4 години, рухаючись зі швидкістю 12 км/год. Яка відстань між селищами?
Задача 5. Вантажний автомобіль був у дорозі 5 годин і рухався зі швидкістю 60 км/год. Яку відстань він подолав?
Задача 6. Яку відстань пролетить вертоліт за 3 години, якщо його швидкість 300 км/год?
Задача 7. Відстань між двома селищами 180 км. За скільки годин подолає її вантажний автомобіль, якщо його швидкість 60 км/год.?
ГРУПА №2
Задача 8. За скільки годин пасажирській літак пролетить відстань 900 км, якщо його швидкість 450 км/год?
Задача 9. Катер подолав відстань 120 км, рухаючись зі швидкістю 30 км/год. Скільки часу катер був у дорозі?
Задача 10. Відстань між містами 360 км автомобіль подолав за 4 години. З якою швидкістю він рухався?
Задача 11.Відстань між двома містами 360 км. Автомобіль рухався зі швидкістю 90 км/год. Скільки годин він був у дорозі?
Задача 12.Відстань між двома містами автомобіль подолав за 4 години і рухався зі швидкістю 90 км/год. Яка відстань між містами?
Задача 13.За день туристи йшли пішки 2 години зі швидкістю 4 км/год, потім їхали автобусом 3 години зі швидкістю 45 км/год. Яку відстань подолали туристи за день?
Задача 14.Протягом двох днів велосипедист був у дорозі 12 годин і за цей час проїхав 180 км. Скільки кілометрів проїде мотоцикліст за 20 годин, якщо його швидкість на 36 км/год більша від швидкості велосипедиста?
ГРУПА №3
Задача 15.Автомобіль їхав 2 години зі швидкістю 66 км/год. Після цього йому залишилося проїхати відстань у 3 рази більшу, ніж та, що він уже проїхав. Яку відстань мав проїхати автомобіль?
Задача 16.Асфальтною дорогою автомобіль проїхав відстань 210 км зі швидкістю 70 км/год, а грунтовою – 90 км зі швидкістю 45 км/год. За який час автомобіль проїхав усю відстань?
Задача 17. Відстань між двома човнами 15 км. Яка відстань буде між ними, якщо один човен пропливе 17 км 250 м проти течії, а другий – 19 км 885 м за течією ? Розглянь можливі випадки.
Задача 18.Човен пройшов 1 км зі швидкістю 100 м/хв. За цей час плавець проплив 400 м. З якою швидкістю рухався плавець?
Задача 19. Парашутист падав, не розкриваючи парашут 3с. За першу секунду він знизився на 4 м 9 дм, а за кожну наступну знижувався на
9 м 8 дм більше, ніж за попередню секунду. На скільки метрів і дециметрів знизився парашутист?
Задача 20. Океанський лайнер за 6 годин пройшов 300 км. Скільки кілометрів пройде за цей час вантажне судно, якщо його швидкість на 20 км/год менша?
Задача 21. Пасажирський поїзд пройшов 4 200 км з середньою швидкістю 60 км/год, а товарний поїзд пройшов 3 810 км зі швидкістю 30 км/год. Який поїзд був у дорозі довше і на скільки довше?
ГРУПА №4
Задача 22. Пішохід за 10 годин пройшов 50 км, а велосипедист за такий же час проїхав 150 км. На скільки швидкість пішохода менше за швидкість велосипедиста?
Задача 23. Поїзд їхав 2 години зі швидкістю 45 км/год і 3 години зі швидкістю 40 км/год. Яку відстань пройшов поїзд?
Задача 24.З двох міст назустріч один одному виїхали два поїзди. Через 5 годин вони зустрілись. Скільки часу до зустрічі перебував у дорозі перший поїзд? Скільки часу до зустрічі перебував у дорозі другий поїзд?
Задача 25. З двох селищ назустріч один одному виїхали два автобуси. Один автобус їхав зі швидкістю 45 км/год, а другий – 50 км/год. На якій відстані один від одного будуть автобуси через 1 годину? 3 години? 6 годин?
Задача 26. З двох міст назустріч один одному вийшли два поїзди і через деякий час вони зустрілися. Швидкість першого поїзда 65 км/год, а другого – 72 км/год. Який з поїздів проїде до зустрічі більший шлях і чому?
Задача 27.З двох міст одночасно назустріч один одному рушили вантажний та легковий автомобілі. Легковий автомобіль проїжджав 55 кілометрів за годину, а вантажний – 38 кілометрів за годину. Через 7 годин автомобілі зустрілися. Визначте відстань між містами.
Задача 28. З двох міст одночасно виїхали назустріч один одному два мотоцикліста і через 5 годин вони зустрілись. Один рухався зі швидкістю 46 км/год, а інший – 52 км/год. Яка відстань між цими містами. Розв’яжіть задачу двома способами.
Фізкультхвилинка
(вправи виконуються під пісню Г. Чубач «Не забудь»)
Робота з дидактичним матеріалом.
О.Б. Сліпець., О.П. Фучила «Математика . Дидактичний матеріал»
Стр. 126 – 1 варіант
Стр 127 - 2 варіант.
Взаємоперевірка.
Конкурс спікерів.
Розв’язування текстових задач з посібника «КЕНГУРУ»
(Роздатковий матеріал).
Цікаві задачі
Задача 1. Собака за секунду пробігає 9 м, а заєць – на 3 м більше. Скільки метрів за одну секунду пробігає заєць? Яку відстань пробіжить за 3 секунди собака? За 2 секунди заєць?
Задача 2. Їжак біжить зі швидкістю 7200 м/год, а кінь – на 10800 м/год швидше від їжака, а лисиця в 13 разів швидше, ніж їжак. На скільки швидкість лисиці більша від швидкості коня?
Задача 3. Меч – риба-чемпіон зі швидкісного плавання. В момент нападу вона набирає швидкість 100 км/год. Акули (блакитна і оселедцева) рухаються зі швидкістю 40 км/год. На скільки більша швидкість меч-риби? Чи наздожене меч-риба акулу через 2 години ( вони пливуть в одному напрямку), якщо акула перебуває на відстані 60 км від меч - риби?
Задача 4. Найшвидше літає метелик-бражник – майже 50 км/год. Швидкість бджоли становить 2/5 швидкості метелика-бражника ( або на 30км/год менше), а джміль літає в 4 рази повільніше від бджоли. За який час джміль пролетить 25 кілометрів? У скільки разів швидше від джмеля літає метелик – бражник? Яку відстань подолає метелик – бражник за 1/2 години? За 3години?
Задача 5. Морські зірки пересуваються по дну зі швидкістю 8 см за хвилину. Яку відстань подолає морська зірка за 16 хвилин? Скільки часу потрібно морській зірці, щоб подолати відстань довжиною 2 м 40 см?
Задача 6. Поштові голуби летять в тиху погоду зі швидкістю 70 км/год; з попутним вітром – на 50 км/год більше, а при зустрічному вітрі на 50 км/год менше, ніж в тиху погоду. Яка швидкість поштових голубів в тиху погоду? Яка швидкість поштових голубів з попутним вітром та проти вітру? У скільки разів швидкість з попутним вітром більша від швидкості проти вітру?
Задача 7. Великі кити плавають зі швидкістю 30 км/год, а дельфіни (і пінгвіни) – зі швидкістю, на 1/3 більшу від швидкості великого кита (можуть, навіть, обігнати катер). З якою швидкістю плавають дельфіни(і пінгвіни)? Яку відстань подолають кит і дельфін за 2 години? Хто подолає більшу відстань і на скільки?
Задача 8.Стрижі в польоті розвивають швидкість до 110 км/год, це на 60км/год менше, ніж голко хвості стрижі. Яку швидкість розвиває голкохвостий стриж? Яку відстань він пролетить за 3 години? На скільки більше він пролетить за свого «родича», якщо вони будуть у польоті 2 години?
VI. Заключний етап.
*************************************************
Ребуси дуже корисні для розвитку мислення дітей, розвитку кмітливості та логіки. До того ж ребус користується популярністю в дитячій аудиторії, будучи одним із самих популярних дитячих ігор. Це гарне дитяче захоплення, що приносить дитині користь і задоволення.
- Досить часто предмет, зображений в ребусі, може мати не одне, а два чи більше назв, чи може мати одне загальне та одне конкретне значення, наприклад, «авто» та «машина», «квітка» та «рослина» і т.п. Вибирати необхідно те, яке логічно підходить. Вміння визначити й правильно назвати зображений на малюнку предмет є однією з головних труднощів при розгадці ребусів.
- Досить часто назва якогось предмета не може бути використана повністю, необхідно відкинути на початку чи в кінці слова одну чи декілька букв. В таких випадках застосовується умовний знак – кома. Якщо кома стоїть ліворуч від малюнка, то це значить, що від його назви необхідно відкинути першу букву (ліворуч від рисунку кому часто зображують перевернутою у верхньому кутку), якщо праворуч від малюнку – то останню. Якщо стоять дві коми, то відповідно відкидають дві літери і т.д.
- Якщо предмети чи літери зображені один в одному, то їх назви читаються з додаванням прийменника «в» або «у».
- Якщо якась літера складається з іншої літери (багато разів повтореної), то читають з додаванням прийменника «з».
- Якщо за якоюсь буквою чи предметом знаходиться інша буква чи предмет, то читати необхідно з додаванням прийменника «за».
- Якщо одна фігура чи літера зображена під іншою, то читати необхідно з додаванням прийменників «на», «над», «під».
- Якщо по якій-небудь літері написана інша, то читають з додаванням прийменника «по». - Якщо одна буква лежить коло іншої, притулена до неї, то читають з додаванням прийменників «біля», «у», «коло».
- Якщо у ребусі зустрічається зображення предмету, перевернуте догори ногами, то назву його зазвичай потрібно читати з кінця, або інколи це робиться просто заради ускладнення (по-приколу) ребусу.
- Якщо зображено предмет, а біля нього (чи на ньому) написана, а потім закреслена літера, то це значить, що цю літеру необхідно виключити зі слова, зашифрованого малюнком. Якщо ж над закресленою літерою знаходиться інша, то це значить, що потрібно нею замінити закреслену. Теж саме роблять, коли між двома літерами стоїть знак рівності чи перехідні стрілочки. Закреслені (замінені) літери зазвичай використовують для виключення (заміни) їх із (у) середини слова.
- Якщо закреслена літера(и) стоїть як незалежна фігура, то її потрібно читати з додаванням частки «не».
- Якщо поряд з малюнком (чи над ним, чи під ним) стоять цифри, то це значить, що літери закодованого зображенням слова читаються в тому порядку, який вказаний цифрами. Також вони вказують на те, чи всі літери слова потрібно читати, чи ні. Закреслені (відсутні) цифри вказують на відсутність певних літер.
- Якщо малюнки «рухаються» один від одного або один до одного, то слід використовувати прийменники «до» або «від». Якщо ж яку-небудь фігуру в ребусі зображають, що ніби біжить, лежить, летить, сидить і т.п., то до назви цієї фігури потрібно додати відповідне дієслово в теперішньому часі (біжить, лежить, летить, сидить і т.д.).
- Досить часто в ребусах окремі склади «до», «ре», «мі», «фа», «ля», «сі» зображають відповідними нотами.
Це, по суті, і всі основні правила для тих, хто хоче спробувати себе у ребусоскладанні чи їх розв’язуванні. Однак процес ребусотворчості може передбачати синтез всіх наведених принципів творіння ребусів та створення нових правил зрозумілих для більшості за логікою побудови.
Починаючи з 2008 року в Україні було започатковано новий вид флешмобів, зорієнтованих на груповий прояв протесту. На відміну від класичного флешмобу, флешпротестмоб класифікували як завчасно сплановану масову акцію, в якій велика група людей зненацька з’являється в громадському місці і протягом декількох хвилин виконує завчасно обговорені дії ПРОТЕСТНОГО змісту, після чого одночасно швидко розходиться в різні сторони.
Гуртківці виконують міні флешмоб «Україна єдина».
Тема : « Розв‘язування
задач на кмітливість »
Мета :
-Закріплення вмінь
і навиків гуртківців розв‘язувати задачі на кмітливість
-Формувати вміння
аналізувати, міркувати, виділяти головне;
-Розширювати їх світогляд;
-Розвивати логічне мислення,
пошукову пізнавальну активність,
-Виховувати почуття
колективізму, почуття відповідальності;
- Виховувати
працьовитість, доброзичливість та доброту.
Тип заняття : Застосування
знань у практичних роботах.
Форми роботи : групова,
колективна, індивідуальна.
Обладнання : схеми ,
таблиці, малюнки, картки, плакати, роздавальні матеріали, мікрофон.
Хід заняття
І. Вступний етап.
1. Організаційний момент (відмітити
присутніх, призначити
чергових, підготовка робочого місця
до заняття).
Спонукання до плідної праці. Сподіваюся, що на цьому занятті
нас чекає успіх, радість, пізнання
багато корисної інформації та
гарний настрій , якщо ми
працюватимемо організовано, будемо
доброзичливими і компетентними в
запропонованих завданнях, які породжують для
учнів напружену ситуацію, які потребують для свого розв’язання гнучкості і
критичності мислення, винахідливості, розподілу уваги.
Працівник «Нової пошти» вручає вихованцям
гуртка бандероль від жителів країни «Кенгурляндії».
Мотивація
навчальної діяльності.
Вчитель: У даних конвертах завдання не
прості, які потребують певних знань, вміння нестандартно мислити, бути дуже
зосередженими. Тому для початку пропоную провести підготовчий логічний
тренажер.
Актуалізація
опорних знань.
1.
На яке дерево сідає ворога під час зливи? (На мокре)
2.
Ішов дідусь до Києва й зустрів трьох бабусь. Кожна з них
несла три торби, у кожній торбі – по три кішки. Скільки істот рухалось до
Києва? (Один дідусь, бо інші йшли в протилежному напрямку)
3.
Росло дві верби, на кожній вербі по 2 гілки. На кожній гілці
по 3 груші. Скільки всього груш? (Груші на вербі не ростуть)
4.
Двоє пішли – дві гривні знайшли, четверо підуть – скільки
грошей знайдуть?(Дві гривні)
5.
Скільки кінців у трьох олівців? (6)
6.
Горіло вісім свічок. Одну загасили. Скільки свічок залишилося?
(Одна, бо інші згоріли)
7.
Гарбуз важить 2 кг і ще пів гарбуза. Скільки важить два таких
гарбузи? (Півгарбуза важать 2 кг, тоді цілий гарбуз важить 4 кг. Два таких
гарбуза – 8 кг)
8.
Яблуко та груша разом коштують 17 копійок. П’ять яблук та дві
груші – 55 копійок. Скільки коштує одне яблуко та одна груша? (Груша коштує 10
копійок, яблуко – 7 копійок)
9.
Половина моїх грошей та ще четвертина моїх грошей, та ще 4
гривні – це і всі мої гроші. Скільки в мене грошей? (16 грн)
10.
П’ять курок за 5 годин знесли п’ять яєць. Скільки курок
несуть 100 яєць за 100 годин? (5 курок)
11.
Два лижники вийшли одночасно назустріч одне одному. Перший
йшов до зустрічі дві години. Скільки часу йшов до зустрічі другий лижник з
першим? (Дві години)
12.
Один хлопчик проходить за годину 5 км. Яку відстань пройдуть
три хлопчики за годину, якщо вони вийдуть одночасно та йтимуть з тією ж
швидкістю? (5 км)
13.
О третій годині дня обласне радіо повідомило, що на
найближчий тиждень збережеться безхмарна погода. Чи може через 10 годин по
області світити сонце? (Ні, через 10 годин у цьому місті буде ніч)
14.
Літак долає відстань від Києва до Одеси за 1 год 10 хв. На
зворотній шлях витрачає 70 хв без зміни початкової швидкості. Як це пояснити?
(1 год 10 хв=70 хв)
15.
Який годинник показує правильний час лише двічі на добу?
(Зіпсований)
16.
Вулицею йдуть два батьки і два сини, а всього троє осіб. Як
це пояснити? (Дідусь, батько, син)
17.
Термометр показує три градуси морозу. Яку температуру
покажуть два таких термометри? (Три градуси морозу)
18.
Як число 1888 поділити на дві частини, щоб у кожній було по
1000? (Розрізати навпіл)
19.
Який рік 20-го століття не зміниться, якщо його поставити на
голову? (1961)
20.
Що легше: кілограм вати чи кілограм заліза? (Вага однакова –
по кілограму).
21.
Число 666 збільшити в півтора рази, не виконуючи ніяких
арифметичних дій. (Записати це число і потім перевернути його на 180
, отримаємо 999).
Вчитель :
розумова гімнастика проведена. Ми готові до розв‘язання більш складних завдань.
Основна частина.
Поділ гуртківців
на групи.
Конверт №1 «Задачі на зважування та переливання»
Задачу на
переливання називають задачею
Пуассона,
це знаменитий французький математик, механік та фізик. Задачі на переливання допомагають розвивати
логічне мислення, просторову уяву, витримку, наполегливість у знаходженні
оптимального розв’язку. Традиційно в задачах на переливання судини не мають
ділень, тобто переливати можна лише до тих пір, поки судина, в яку наливаємо,
не заповниться до кінця, або доки зовсім не спустіє судина, з якої переливаємо.
Просто так зупинитися на середині або розлити вміст судини на дві рівні частини
теж не вийде.
1.
Маємо 16 кг муки і декілька однакових за вагою порожніх
мішків. Також маємо терези, але гир немає. Як, не маючи гир зважити 8 кг? 4 кг?
12 кг? 14 кг?
Розважуємо на
дві рівні частини спочатку всю муку. Потім також розділимо на дві рівні частини
отримані 8 кг, потім ділимо на 2 частини 4 кг. Щоб отримати 12 кг, потрібно до
8 кг додати ще 4 кг. Щоб отримати 14 кг необхідно до отриманих 12 кг пересипати
2 кг, отриманих від розділення на рівні частини 4 кг муки.
2.
Маємо дві посуди місткістю 3л і 5л. Як за допомогою цих
посудин набрати 4л води?
Розв’язування
задачі можна подати у вигляді таблиці:
Ходи
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
5 л
|
―
|
3
|
3
|
5
|
―
|
1
|
1
|
4
|
3 л
|
3
|
―
|
3
|
1
|
1
|
―
|
3
|
―
|
Крок
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
3л
|
0
|
0
|
3
|
0
|
2
|
2
|
3
|
5л
|
0
|
5
|
2
|
2
|
0
|
5
|
4
|
річка
|
+3
|
Крок
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
12ml
|
12
|
5
|
5
|
10
|
10
|
3
|
3
|
8
|
8
|
1
|
1
|
6
|
5ml
|
0
|
0
|
5
|
0
|
2
|
2
|
5
|
0
|
4
|
4
|
5
|
0
|
7ml
|
0
|
7
|
2
|
2
|
0
|
7
|
4
|
4
|
0
|
7
|
6
|
6
|
Крок
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
5 л
|
5
|
2
|
2
|
0
|
5
|
4
|
3 л
|
0
|
3
|
0
|
2
|
2
|
3
|
Крок
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
5 л
|
0
|
3
|
3
|
5
|
0
|
1
|
1
|
4
|
3 л
|
3
|
0
|
3
|
1
|
1
|
0
|
3
|
0
|
Крок
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
8 л
|
8
|
3
|
3
|
6
|
6
|
1
|
1
|
4
|
3 л
|
0
|
0
|
3
|
0
|
2
|
2
|
3
|
0
|
5 л
|
0
|
5
|
2
|
2
|
0
|
5
|
4
|
4
|
Крок
|
1
|
2
|
3
|
4
|
7 л
|
7
|
3
|
3
|
6
|
4 л
|
0
|
4
|
1
|
1
|
3 л
|
0
|
0
|
3
|
0
|
Крок
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
12 л
|
12
|
4
|
4
|
9
|
9
|
1
|
1
|
6
|
8 л
|
0
|
8
|
3
|
3
|
0
|
8
|
6
|
6
|
5 л
|
0
|
0
|
5
|
0
|
3
|
3
|
5
|
0
|
Крок
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
7 л
|
7
|
2
|
2
|
0
|
7
|
4
|
4
|
0
|
7
|
6
|
5 л
|
0
|
5
|
0
|
2
|
2
|
5
|
0
|
4
|
4
|
5
|
Крок
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
6 л
|
6
|
1
|
1
|
2
|
2
|
3
|
5 л
|
0
|
5
|
4
|
4
|
3
|
3
|
1 л
|
0
|
0
|
1
|
0
|
1
|
0
|
- Нехай глядач назве вам першу цифру отриманого числа, а ви тут же назвете другу.
- Глядач називає вам другу цифру числа, а ви моментально називаєте першу.
- Глядач називає вам першу або другу цифру (вирішите самі, яку саме - це неважливо, але глядач обов'язково повинен вам сказати, вона перша або друга) - а ви назвете все число.
Як це зробити? Секрет простий. Будь-яка цифра, помножена на 9, в результаті завжди дає двозначне число, цифри якого, якщо їх скласти між собою, дають в сумі 9.
Припустимо: 9 x 3=27. Вам, скажімо, назвали цифру цього числа 2. Тоді ви від 9 відбираєте 2, виходить 7, і тут же називаєте усе число - 27.
Завдання:
1) перекладіть 8 сірників, щоб вийшло 8 рівних трикутників.
2) перекладіть 7 сірників так, щоб одержати 5 рівних чотирикутників.
Є підказка: можна трохи підвигати сірники …
6.
Корова на лузі
На малюнку ви бачите корову, у якій є все, що
належить: голова, тулуб, ноги, роги і хвіст. Корова на малюнку дивиться вліво.
Перекладіть рівно два сірники так, щоб вона дивилася вправо
Забераємо першу задню ногу і хвіст і
ставимо зверху як ноги!
Конверт №3 «
Сюжетні логічні задачі».
1.
Троє друзів живуть на одній вулиці: лікар, інженер і
музикант.
Їхні імена: Степан,
Ігор та Павло. Лікар не має ні сестри,ні брата. Він наймолодший з усіх друзів.
Павло старший за інженера і одружений з сестрою Степана. Кому яке ім‘я
належить.
2.
Зустрілися троє друзів: Бєлов, Чернов і Рудов.
«Волосся в
одного з нас біле, другого чорне, третього руде, але в жодного із нас колір
волосся не відповідає прізвищу- підмітив чорноволосий».
«Твоя правда »- підтвердив Бєлов.
Яке в кого волосся?
3. На поляні поблизу
болота паслися протягом однієї години двою однакових коней з однаковим апетитом.
Відрізнялися вони один від одного лише тим, що у одного коня хвіст був вдвічі
коротший, ніж у другого? Який з коней зів більше трави, якщо вони розпочали і
закінчили пастися одночасно?
(Кінь з довшим хвостом зїв більше, так як він мав змогу відганяти мух і оводів,
котрі заважали коням пастися)
4.
Один чоловік купив три кози і заплатив 300
гривень. Запитується: по чому пішла кожна коза?
(По землі)
5.
Мельник зайшов у млин. В кожному з чотирьох
кутків він побачив по три мішки, на кожному мішку сиділо по три кішки, а кожна
кішка мала при собі трьох кошенят. Запитується, чи багато ніг було у млині?
(Жодної, у кішок лапи)
1. Олівець поклали на підлогу і попросили кількох
чоловік перестрибнути його. Але ніхто не зміг цього зробити.
2. Одного чоловіка вигнали з духового оркестру за прогули репетицій. Він сильно
образився і вирішив помститися.
Одного разу він прийшов на концерт, сів в першому ряду і зірвав виступ свого
колишнього духового оркестру.
Як він це зробив?
3. Перше ми не хочемо бачити далеко від другого, особливо, якщо у нас немає
третього. Хоча і третє іноді не рятує від першого. Перше не може бігати, проте
в особливо великих розмірах може наздогнати нас і злякати.
Про що іде мова?
4. Ми його завжди зменшуємо: коли він потрібний і коли він непридатний. А потім
дивуємося, чому він так швидко закінчився.
Що це?
Відповіді:
1. Його поклали поряд із стіною (впритул) в кут.
2. Чоловік сів в першому ряду і став їсти лимон. У музикантів спрацював рефлекс
і стала виділятися слина, грати в духові інструменти було неможливо
3. 1 - Хмара, 2 - Будинок, 3 - Парасолька
4. Олівець
(Кінь з довшим хвостом зїв більше, так як він мав змогу відганяти мух і оводів, котрі заважали коням пастися)
(По землі)
(Жодної, у кішок лапи)
2. Одного чоловіка вигнали з духового оркестру за прогули репетицій. Він сильно образився і вирішив помститися.
Одного разу він прийшов на концерт, сів в першому ряду і зірвав виступ свого колишнього духового оркестру.
Як він це зробив?
3. Перше ми не хочемо бачити далеко від другого, особливо, якщо у нас немає третього. Хоча і третє іноді не рятує від першого. Перше не може бігати, проте в особливо великих розмірах може наздогнати нас і злякати.
Про що іде мова?
4. Ми його завжди зменшуємо: коли він потрібний і коли він непридатний. А потім дивуємося, чому він так швидко закінчився.
Що це?
- Сядьте зручно, руки вільно лежать на колінах, плечі та голова опущені, очі заплющені. Уявіть, що на ваше обличчя намагається сісти муха. Вона сідає то на ніс, то на ротик, то на лоб, то на очі.
Завдання: не розплющуючи очей, відігнати набридливу муху.
Кожна група отримує збірник «Кенгуру» і з
розділу «школяр» вибирає 2 найцікавіші задачі на кмітливість та презентує їх.
Заключний етап.
-
Підбиття
підсумків заняття;
-
Рефлексія;
-
Прибирання
робочих місць.
-------------------------------------------------------------------
Тема: Розв’язування задач практичного змісту.
Мета: Закріплення вмінь і навичок
гуртківців розв’язувати
задачі практичного змісту, показати необхідність знання математики при розв’язуванні даних задач, розширити кругозір та сприяти розвитку
логічного мислення гуртківців, формувати естетичні смаки гуртківців, виховувати
позитивне ставлення до праці.
Тип заняття : застосування
знань у практичних роботах.
Форми роботи :
групова, колективна, індивідуальна.
Обладнання:
рулетки, моделі куба, ілюстрації, матеріали для композицій, мікрофон,
телевізор.
Хід заняття
Рано чи пізно будь - яка
правильна математична ідея знаходить
застосування в тій чи іншій справі.
О. М. Крилов
І. Організаційна частина.
Створення
психологічної атмосфери уроку:
Із гарним настроєм
запрошую до праці.
Для успіху багаж із знань візьми.
Готові до потоку
інформацій
В тандемі «Математика
і ми» ?
Сподіваюся, що на
цьому занятті нас чекає успіх, радість , багато корисної інформації та гарний
настрій, якщо ми працюватимемо організовано, будемо доброзичливими та
компетентними в запропонованих завданнях.
ІІ. Актуалізація опорних знань
«Багато чого з
математики не залишається в пам'яті, але коли зрозумієш її, тоді легко
при нагоді згадати призабуте».
М. В. Остроградський
Тому зараз ми
спробуємо пригадати всю необхідну інформацію для виконання завдань
сьогоднішнього заняття.
(Метод
мікрофон)
Майбутня
журналістка Ящук Адріана бере математичне інтерв’ю у гуртківців.
В яких одиницях
вимірюється периметр прямокутника;
-
В яких одиницях
вимірюється площа прямокутника;
-
Написати
формулу для обчислення периметра, площі
прямокутника;
-
Назвати вершини, ребра, грані куба ( на екрані зображення
куба);

-
Як обчислити суму
довжин ребер куба,
-
Як обчислити суму
довжин ребер прямокутного паралелепіпеда;
-
Записати в метрах: 7км 78м; 4км 9м;
-
Записати в сантиметрах:
790м; 780мм; 1м 54см; 712м;
-
Виконати дії з
іменованими числами: 40грн 5к - 65к; 12грн 51к х 3;
Керівник гуртка
-
Чому табурет на трьох ніжках стійкіший ніж стіл на
чотирьох ?
-
Чому дверні петлі, опорні підшипники виготовляють на три
отвори для кріплення?
Гурківці міркують та відповідають.
Відповідь на ці питання
базуються на математичних знаннях.
ІІІ. Мотивація навчальної
діяльності
Виконуючи ремонт в квартирі, загороджуючи земельну
ділянку, виготовляючи меблі ,малюючи картини, висаджуючи квіти на клумбі, проектуючи будинок, літак, корабель, людині не обійтись
без уяви, ідей, логічного мислення, обчислень.
Ви майбутні ресторатори, будівельники, архітектори, вчителі математики, бізнесмени, політики…Пройде кілька років і ви
переконаєтесь що математичні знання - невід’ємна частина життєвих буднів. Тож
кожного заняття закладаємо міцний
фундамент храму цариці
Математики.
IV.
Основна
частина
Розпочинаємо
розв’язувати задачі практичного змісту використовуючи предмети нашої класної
кімнати та об’єкти прибудинкової території.
1.
Вашій увазі
стенд « Математичний фотовернісаж».
Форму якої геометричної фігури
має стенд ?
Скільки метрів пластикового
профілю купили, щоб оформити стенд по периметру?
Ціна 1м профілю = 4грн. Яка
вартість даного товару?
(За допомогою рулетки двоє
гуртківців вимірюють довжину, ширину
стенда і розміри записують на дошці).
P = (a + b)
x 2
(210 +105) х 2 =630 см =6.3м
4 х 6.3
=25,2грн=25грн 20к
2.
На стенді цікава
інформація з віршованим коментарем про придбання тканевих рулетів.
Гуртківці на основі квитанції про оплату пояснюють, як
здійснили нарахування за дану послугу.
0,62 х 1,24 = 0,7688=0,77 м.кв
0,39 х 1,24
=0,4992=0,50 м.кв
310 х 0,77 =238грн
310 х 0,50 =155грн
238 + 155=393грн ;
393 – (393 : 100 х 5) = 373грн
373 + 80 + 100 =
553грн
3 . Нещодавно ви виступали в ролі
експертів і здійснили всі необхідні
виміри необхідні для замовлення
трьох магнітних дощок у нашу класну кімнату. Вартість дошки
розміром 150х100 становить 1300грн, 200 х100 становить1650грн ,за
доставку Новій пошті слід сплатити 350
грн. Обчислити вартість покупки, якщо
придбали дві дошки меншої площі та одну
більшої площі?
1300 х 2=2600грн
2600+1650+350=4600грн
4. Щоразу, йдучи на
гурток, ви проходите по новій
асфальтованій доріжці, ширина якої
2м і довжина 47м .Скільки кг бетонної
суміші використали робітники, якщо на 1кв. м використовують 110 кг бетону ?
47 х 2==94 кв.м
110 х 94=10340кг =10,34т
5. Нещодавно здійснили електрифікацію
( освітлення ) прибудинкової території
за адресою вул. Коновальця, буд 14. Було
використано 7 електроопор. Скільки
метрів кабелю протягнуто, якщо
відстань між електроопорами 50м?
50 х 6 = 300м
6. Кожної
весни дві клумби біля входу до нашого
гуртка зачаровують цвітом тюльпанів. Послухайте,
яку задачу пропонують вони вам.
(Демонструється відео і одночасно вчитель зачитує умову задачі:
-
Купили 80 кущів
тюльпанів. Скільки кущів тюльпанів ростиме в одному ряду,якщо на кожній клумбі
посадили по 4 ряди квітів .
Розв’язання :
88 : 2
=44 (к)
44 : 4 =11 (к)
Керівник гуртка
Ви всі любите
квіти. А як зробити так , щоб їх
краса вносила в оселю затишок
цілий рік?
Відповідь на це питання дасть нам працівник сервісної
служби «Декор».
Але спочатку вашій увазі коротка інформація про функцію, роботу
даної служби.
Виступ запрошеного працівника служби «Декор».
У виступі ключові слова –творчість, креативність ,
прагнення і вміння творити красу для оточуючих.
Менеджер служби демонструє
слайд і ставить наступні питання:
-
Які асоціації викликає у вас даний виріб?
-
Яке застосування виробу?
(гуртківці висловлюють свої думки).
Кілька відповідей:
- дитячі
іграшкові кубики;
- зображення
двох кубів було на сцені конкурсу відбору Євробачення;
- існує цікава
телепередача «Куб».
Керівник гуртка.
Я приємно вражена
вашими відповідями, що свідчать про творчу уяву та фантазію.
Так, дійсно він схожий на куб та найбільше застосування
даного виробу в декорі.
Уявимо, що ми отримали технічне завдання – виготовлення
такого виробу.
Існують такі поняття , як:
- базова модель –форма
виробу , яку використовують для розробки цілого ряду подібних виробів;
- модель – аналог – це модель, що створена на
основі базової моделі, але відрізняється формою деталей чи оздобленням.
Базовою моделлю нашого виробу є
куб.
Вашій увазі цікава інформація про куб, яку підготувала
Сасько Валерія.
Бесіда про КУБ
Куб - це фігура, яку ми
зустрічаємо не тільки на уроках геометрії та образотворчого мистецтва, а й у
нашому повсякденному житті. Інша назва куба - правильний гексаедр. Кубом
називається правильний многогранник, кожна грань якого є квадратом. Куб можна
назвати об'ємний, тривимірним або навіть 3D квадратом. Куб має 8 вершин, граней
6, 12 ребер. Куб - це дивовижна геометрична фігура, в яку можна заховати або
вписати інші фігури, наприклад такі: октаедр, тетраедр, ікосаедр та інші.
Куб або гексаедр також називають кубом Неккера, названий він так на честь
швейцарського кристалографа Луїса Альберта Неккера. У 1832 році Неккер
запропонував ілюзію, вдивляючись у куб з гранями можна помітити, що маленька
чорна точка з'являється то на передньому, то на задньому плані, то в кутку або
в центрі. Вона переміщається з одного місця в інше, як би рухається. Ще одна
особливість куба Неккера в тому що, його паралельні бічні ребра здаються
розбіжними. Можна перефарбувати одну з граней в інший колір, і подивитися, як
ця кольорова грань фантастичним чином переміщується.
Ще один незвичайний куб - це куб художника Мауріца Ешера. Це куб, який
неможливий.
Ще одне цікаве відкриття, що мають відношення до кубу, було зроблено в 1966
році завдяки фотографу Чарльзу Ф. Кокрану. Він зробив фотографію, яку охрестили
«божевільний ящик». Що ж із себе представляє «божевільний ящик»? Це вивернутий
навиворіт каркас фігури гексаедр (куба). «Божевільний ящик» грунтується на неправильних
з'єднаннях, які допустили при малюванні фігури.
Куб Неккера
Куб Ешера
"Божевільний ящик"
Куб завжди таїв у собі багато
загадок - дивно складна і в теж час дивно проста геометрична фігура, яка
допомагає заглянути в глибини свідомості. Ще в давнину Платон називав її
священною фігурою і відносив до знаку Землі, тому що це найстійкіша фігура з усіх
інших. Куб є фігурою сакральної геометрії. Ще в 16 столітті німецький математик
і астроном Йоганн Кеплер склав модель сонячної системи, в яку вписав куб.
Де можна зустріти куб? Будівлі чаші всього мають кубічну форму, так що можна
просто виглянути у вікно, і ви відразу побачите куб. Найзнаменитіша
іграшка-головоломка, яку хоча б раз у житті кожна дитина тримав у руках, а
деяким навіть вдалося її зібрати, це кубик Рубіка. Назва говорить сама за себе.
У 1975 році угорський архітектор Ерне Рубік створив іграшку-головоломку, яка
стала популярною у всьому світі. Кубик-рубик являє собою куб, зроблений з
пластмаси, який у свою чергу складається з 26 кубиків. І коли "Кубик
рубік-" зібраний, кожна його грань забарвлюється в один певний колір.
Кубик Рубика
Керівник
гуртка.
На озброєнні в МНС появилися рятівні куби або «куб життя» ще його називають.
Це спеціальна надувна подушка для
стрибків з висоти для евакуації людей .
На в’їзді у Вінницю встановлено оригінальну інсталяцію у вигляді металевого
хромованого кубу.
Форму куба використовують в
архітектурі, при виготовленні прикрас тощо.
Куб з паперу ви виготовляли за допомогою розгортки
Вашій
увазі інші варіанти розгорток куба.
Існує багато математичних
фокусів з використанням гральних кубиків.
Один з таких фокусів нам підготовив Вечорко Тимур.
1. Нехай Твій товариш кине кубики так, щоб Ти
не бачив, які цифри випадуть на верхніх гранях.
2. А зараз нехай він одне з цих двох чисел
помножить на 5 і додасть число 7.
3. Тепер цю суму треба помножити
на 2.
4. До суми, яка вийде, нехай
додасть число, яке випало на другому кубику, і скаже Тобі цю цифру.
5. Твоє завдання швиденько відняти від цього
числа 14. Перша цифра — це число, яке випало на першому кубику, друга —
дорівнює числу на другому кубику.
Керівник гуртка.
Обговоримо з яких матеріалів можна виготовити виріб.
(Можливі відповіді гуртківців: з картону; з дерев’яних планок; з паличок для суші ; з
паличок для шашликів ; з дроту…)
Так як ці відповіді були передбачені мною, кожна група з
отриманих матеріалів пробує змоделювати
виріб.
На етапі обговорення способів скріплення елементів
приходимо висновку, що запропоновані клей, резинки, скотч, пластилін - бажаного результату не дадуть. Керівник гуртка демонструє ще один спосіб
скріплення елементів за допомогою стяжок.
В
результаті колективного обговорення приходимо до висновку, що слід використати
міцний матеріал – дріт, квадрат металевий. Ми використали квадрат 6 х 6 мм.
Для
міцності, надійності не обійтись без
зварювальних робіт.
Саме за такими критеріями та вимогами були виготовлені вироби.
Зварювальні роботи виконав тато гуртківця Савченка Ярослава.
Кожна група
отримує готовий виріб, щоб виконати завдання:
-
Скільки метрів дроту
слід закупити,щоб виготовити такий виріб для композицій на 10 столів.?
-
Обчислити вартість усього профілю, якщо ціна 1м становить 2,6грн.
(гуртківці по групах обчислюють довжину дроту на 1 виріб)
Спікер групи повідомив результат вимірювання і яким зручним способом
скористався:
(Виріб має 9 однакових ребер, довжина кожного 16см. та 3
ребра по 10см . Основою виробу є трикутник із сторонами по 11см. )
16 х 9=144см;
10 х 3=30 см;
11 х 3=33 см;
144+30+33=207(см) - на один виріб.
207 х 10=2070см=20м70см=20,7м
2,6 х 20,7=53,82грн
Руханка
Звучить пісня
Ганни Чубач «Не забудь».
https://www.youtube.com/watch?v=QgrKdf13Gfc
Гуртківець
проводить руханку.
Кожна із груп
отримала завдання створити композицію з
квітів і даного виробу.
Запрошений керівник гуртка «Паперопластика» Люшин Т. П.
розповіла , що на заняттях свого гуртка виготовляють різноманітні геометричні
фігури в тому числі технікою оригамі.
Схема
складання куба в техніці оригамі.
Люшин Т. П. дала свої рекомендації та побажання при
створенні композицій з квітів.
Група №1 - з гілок
ялини до новорічного свята;
Група №2 - з
весняних квітів або з геометричних фігур;
Група №3 - із сухоцвітів;
Група №4 - з подарункових квітів;
Група №5 – до свята Пасхи.
Презентація кожної групи своєї композиції.
Саме в поєднанні з квітами, листям, природним
матеріалом даний предмет додає гарного настрою гостям на будь- якому
святі, прикрашаючи стіл зали чи дому.
Підведемо підсумок нашого
завдання та дотримання основних вимог, якими потрібно керуватися при виконанні
:
-
Експлуатаційні : виготовлення зручного в експлуатації виробу;
-
Технологічні : використання відповідних та міцних матеріалів при
виготовленні виробу;
-
Естетичні : створення оригінального , особливого на вигляд виробу ,
здатного викликати захоплення;
-
Економічні : використання матеріалів, яким характерне оптимальне
співвідношення ціни та якості;
Виготовлення виробу з можливістю отримання подальшого
економічного ефекту (можливість продажу) та ефективності (отримання прибутку).
Вашій увазі композиції працівників служби «Декор».
V. Підсумок
заняття. Рефлексія.
Сьогодні на занятті ми розв’язували задачі практичного змісту, використовуючи
дані місцевого матеріалу. Математика поєднувалася з елементами інженерії,
дизайну та декору. Крім того, завдяки
вашій фантазії і естетичним смакам , математичні фігури в поєднанні з природним
матеріалом створили оригінальні композиції. В них частково були відображені
елементи традицій нашого народу.
Я
намагалась підібрати матеріал для заняття так, щоб він був для вас цікавим і
корисним. Доповніть, будь ласка, запропоновані фрази:
-
Я дізнався…
-
Я навчився…
-
Я зрозумів, що можу…
-
Мені сподобалося…
-
Для мене стало новим…
-
Мене здивувало…
-
У мене вийшло…
-
Я придбав…
-
Мені захотілося…
-
Мене надихнуло…
-
Мій настрій…
Свій настрій гуртківці виявляють
за допомогою смайликів
Керівник гуртка:
Після заняття, залишивши клас,
математичним поглядом поглянь
довкола:
Наук цариця всюди серед нас:
Довкілля в чис
Тема: Розв’язування задач практичного змісту.
Мета: Закріплення вмінь і навичок гуртківців розв’язувати задачі практичного змісту, показати необхідність знання математики при розв’язуванні даних задач, розширити кругозір та сприяти розвитку логічного мислення гуртківців, формувати естетичні смаки гуртківців, виховувати позитивне ставлення до праці.
Тип заняття : застосування знань у практичних роботах.
Форми роботи : групова, колективна, індивідуальна.
Обладнання: рулетки, моделі куба, ілюстрації, матеріали для композицій, мікрофон, телевізор.
Хід заняття
Рано чи пізно будь - яка правильна математична ідея знаходить застосування в тій чи іншій справі.
О. М. Крилов
І. Організаційна частина.
Створення психологічної атмосфери уроку:
Із гарним настроєм запрошую до праці.
Для успіху багаж із знань візьми.
Готові до потоку інформацій
В тандемі «Математика і ми» ?
Сподіваюся, що на цьому занятті нас чекає успіх, радість , багато корисної інформації та гарний настрій, якщо ми працюватимемо організовано, будемо доброзичливими та компетентними в запропонованих завданнях.
ІІ. Актуалізація опорних знань
«Багато чого з математики не залишається в пам'яті, але коли зрозумієш її, тоді легко при нагоді згадати призабуте».
М. В. Остроградський
Тому зараз ми спробуємо пригадати всю необхідну інформацію для виконання завдань сьогоднішнього заняття.
(Метод мікрофон)
Майбутня журналістка Ящук Адріана бере математичне інтерв’ю у гуртківців.
В яких одиницях вимірюється периметр прямокутника;
- В яких одиницях вимірюється площа прямокутника;
- Написати формулу для обчислення периметра, площі прямокутника;
- Назвати вершини, ребра, грані куба ( на екрані зображення куба);

- Як обчислити суму довжин ребер куба,
- Як обчислити суму довжин ребер прямокутного паралелепіпеда;
- Записати в метрах: 7км 78м; 4км 9м;
- Записати в сантиметрах: 790м; 780мм; 1м 54см; 712м;
- Виконати дії з іменованими числами: 40грн 5к - 65к; 12грн 51к х 3;
Керівник гуртка
- Чому табурет на трьох ніжках стійкіший ніж стіл на чотирьох ?
- Чому дверні петлі, опорні підшипники виготовляють на три отвори для кріплення?
Гурківці міркують та відповідають.
Відповідь на ці питання базуються на математичних знаннях.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Виконуючи ремонт в квартирі, загороджуючи земельну ділянку, виготовляючи меблі ,малюючи картини, висаджуючи квіти на клумбі, проектуючи будинок, літак, корабель, людині не обійтись без уяви, ідей, логічного мислення, обчислень. Ви майбутні ресторатори, будівельники, архітектори, вчителі математики, бізнесмени, політики…Пройде кілька років і ви переконаєтесь що математичні знання - невід’ємна частина життєвих буднів. Тож кожного заняття закладаємо міцний фундамент храму цариці Математики.
IV. Основна частина
Розпочинаємо розв’язувати задачі практичного змісту використовуючи предмети нашої класної кімнати та об’єкти прибудинкової території.
1. Вашій увазі стенд « Математичний фотовернісаж».
Форму якої геометричної фігури має стенд ?
Скільки метрів пластикового профілю купили, щоб оформити стенд по периметру?
Ціна 1м профілю = 4грн. Яка вартість даного товару?
(За допомогою рулетки двоє гуртківців вимірюють довжину, ширину стенда і розміри записують на дошці).
P = (a + b) x 2
(210 +105) х 2 =630 см =6.3м
4 х 6.3 =25,2грн=25грн 20к
2. На стенді цікава інформація з віршованим коментарем про придбання тканевих рулетів.
Гуртківці на основі квитанції про оплату пояснюють, як здійснили нарахування за дану послугу.
0,62 х 1,24 = 0,7688=0,77 м.кв
0,39 х 1,24 =0,4992=0,50 м.кв
310 х 0,77 =238грн
310 х 0,50 =155грн
238 + 155=393грн ; 393 – (393 : 100 х 5) = 373грн
373 + 80 + 100 = 553грн
3 . Нещодавно ви виступали в ролі експертів і здійснили всі необхідні виміри необхідні для замовлення трьох магнітних дощок у нашу класну кімнату. Вартість дошки розміром 150х100 становить 1300грн, 200 х100 становить1650грн ,за доставку Новій пошті слід сплатити 350 грн. Обчислити вартість покупки, якщо придбали дві дошки меншої площі та одну більшої площі?
1300 х 2=2600грн
2600+1650+350=4600грн
4. Щоразу, йдучи на гурток, ви проходите по новій асфальтованій доріжці, ширина якої 2м і довжина 47м .Скільки кг бетонної суміші використали робітники, якщо на 1кв. м використовують 110 кг бетону ?
47 х 2==94 кв.м
110 х 94=10340кг =10,34т
5. Нещодавно здійснили електрифікацію ( освітлення ) прибудинкової території за адресою вул. Коновальця, буд 14. Було використано 7 електроопор. Скільки метрів кабелю протягнуто, якщо відстань між електроопорами 50м?
50 х 6 = 300м
6. Кожної весни дві клумби біля входу до нашого гуртка зачаровують цвітом тюльпанів. Послухайте, яку задачу пропонують вони вам.
(Демонструється відео і одночасно вчитель зачитує умову задачі:
- Купили 80 кущів тюльпанів. Скільки кущів тюльпанів ростиме в одному ряду,якщо на кожній клумбі посадили по 4 ряди квітів .
Розв’язання :
88 : 2 =44 (к)
44 : 4 =11 (к)
Керівник гуртка
Ви всі любите квіти. А як зробити так , щоб їх краса вносила в оселю затишок
цілий рік?
Відповідь на це питання дасть нам працівник сервісної служби «Декор».
Але спочатку вашій увазі коротка інформація про функцію, роботу даної служби.
Виступ запрошеного працівника служби «Декор».
У виступі ключові слова –творчість, креативність , прагнення і вміння творити красу для оточуючих.
Менеджер служби демонструє слайд і ставить наступні питання:
- Які асоціації викликає у вас даний виріб?
- Яке застосування виробу?
(гуртківці висловлюють свої думки).
Кілька відповідей:
- дитячі іграшкові кубики;
- зображення двох кубів було на сцені конкурсу відбору Євробачення;
- існує цікава телепередача «Куб».
Керівник гуртка.
Я приємно вражена вашими відповідями, що свідчать про творчу уяву та фантазію.
Так, дійсно він схожий на куб та найбільше застосування даного виробу в декорі.
Уявимо, що ми отримали технічне завдання – виготовлення такого виробу.
Існують такі поняття , як:
- базова модель –форма виробу , яку використовують для розробки цілого ряду подібних виробів;
- модель – аналог – це модель, що створена на основі базової моделі, але відрізняється формою деталей чи оздобленням.
Базовою моделлю нашого виробу є куб.
Вашій увазі цікава інформація про куб, яку підготувала Сасько Валерія.
Бесіда про КУБ
Куб - це фігура, яку ми зустрічаємо не тільки на уроках геометрії та образотворчого мистецтва, а й у нашому повсякденному житті. Інша назва куба - правильний гексаедр. Кубом називається правильний многогранник, кожна грань якого є квадратом. Куб можна назвати об'ємний, тривимірним або навіть 3D квадратом. Куб має 8 вершин, граней 6, 12 ребер. Куб - це дивовижна геометрична фігура, в яку можна заховати або вписати інші фігури, наприклад такі: октаедр, тетраедр, ікосаедр та інші.
Куб або гексаедр також називають кубом Неккера, названий він так на честь
швейцарського кристалографа Луїса Альберта Неккера. У 1832 році Неккер
запропонував ілюзію, вдивляючись у куб з гранями можна помітити, що маленька
чорна точка з'являється то на передньому, то на задньому плані, то в кутку або
в центрі. Вона переміщається з одного місця в інше, як би рухається. Ще одна
особливість куба Неккера в тому що, його паралельні бічні ребра здаються
розбіжними. Можна перефарбувати одну з граней в інший колір, і подивитися, як
ця кольорова грань фантастичним чином переміщується.
Ще один незвичайний куб - це куб художника Мауріца Ешера. Це куб, який
неможливий.
Ще одне цікаве відкриття, що мають відношення до кубу, було зроблено в 1966
році завдяки фотографу Чарльзу Ф. Кокрану. Він зробив фотографію, яку охрестили
«божевільний ящик». Що ж із себе представляє «божевільний ящик»? Це вивернутий
навиворіт каркас фігури гексаедр (куба). «Божевільний ящик» грунтується на неправильних
з'єднаннях, які допустили при малюванні фігури.
Куб Неккера Куб Ешера "Божевільний ящик"
Куб завжди таїв у собі багато
загадок - дивно складна і в теж час дивно проста геометрична фігура, яка
допомагає заглянути в глибини свідомості. Ще в давнину Платон називав її
священною фігурою і відносив до знаку Землі, тому що це найстійкіша фігура з усіх
інших. Куб є фігурою сакральної геометрії. Ще в 16 столітті німецький математик
і астроном Йоганн Кеплер склав модель сонячної системи, в яку вписав куб.
Де можна зустріти куб? Будівлі чаші всього мають кубічну форму, так що можна
просто виглянути у вікно, і ви відразу побачите куб. Найзнаменитіша
іграшка-головоломка, яку хоча б раз у житті кожна дитина тримав у руках, а
деяким навіть вдалося її зібрати, це кубик Рубіка. Назва говорить сама за себе.
У 1975 році угорський архітектор Ерне Рубік створив іграшку-головоломку, яка
стала популярною у всьому світі. Кубик-рубик являє собою куб, зроблений з
пластмаси, який у свою чергу складається з 26 кубиків. І коли "Кубик
рубік-" зібраний, кожна його грань забарвлюється в один певний колір.
Кубик Рубика
Керівник гуртка.
На озброєнні в МНС появилися рятівні куби або «куб життя» ще його називають.
Це спеціальна надувна подушка для стрибків з висоти для евакуації людей .
На в’їзді у Вінницю встановлено оригінальну інсталяцію у вигляді металевого
хромованого кубу.
Форму куба використовують в архітектурі, при виготовленні прикрас тощо.
Куб з паперу ви виготовляли за допомогою розгортки
Вашій увазі інші варіанти розгорток куба.
Існує багато математичних фокусів з використанням гральних кубиків.
Один з таких фокусів нам підготовив Вечорко Тимур.
1. Нехай Твій товариш кине кубики так, щоб Ти не бачив, які цифри випадуть на верхніх гранях.
2. А зараз нехай він одне з цих двох чисел помножить на 5 і додасть число 7.
3. Тепер цю суму треба помножити на 2.
4. До суми, яка вийде, нехай додасть число, яке випало на другому кубику, і скаже Тобі цю цифру.
5. Твоє завдання швиденько відняти від цього числа 14. Перша цифра — це число, яке випало на першому кубику, друга — дорівнює числу на другому кубику.
Керівник гуртка.
Обговоримо з яких матеріалів можна виготовити виріб.
(Можливі відповіді гуртківців: з картону; з дерев’яних планок; з паличок для суші ; з паличок для шашликів ; з дроту…)
Так як ці відповіді були передбачені мною, кожна група з отриманих матеріалів пробує змоделювати виріб.
На етапі обговорення способів скріплення елементів приходимо висновку, що запропоновані клей, резинки, скотч, пластилін - бажаного результату не дадуть. Керівник гуртка демонструє ще один спосіб скріплення елементів за допомогою стяжок.
В результаті колективного обговорення приходимо до висновку, що слід використати міцний матеріал – дріт, квадрат металевий. Ми використали квадрат 6 х 6 мм. Для міцності, надійності не обійтись без зварювальних робіт. Саме за такими критеріями та вимогами були виготовлені вироби. Зварювальні роботи виконав тато гуртківця Савченка Ярослава.
Кожна група отримує готовий виріб, щоб виконати завдання:
- Скільки метрів дроту слід закупити,щоб виготовити такий виріб для композицій на 10 столів.?
- Обчислити вартість усього профілю, якщо ціна 1м становить 2,6грн.
(гуртківці по групах обчислюють довжину дроту на 1 виріб)
Спікер групи повідомив результат вимірювання і яким зручним способом скористався:
(Виріб має 9 однакових ребер, довжина кожного 16см. та 3 ребра по 10см . Основою виробу є трикутник із сторонами по 11см. )
16 х 9=144см;
10 х 3=30 см;
11 х 3=33 см;
144+30+33=207(см) - на один виріб.
207 х 10=2070см=20м70см=20,7м
2,6 х 20,7=53,82грн
Руханка
Звучить пісня Ганни Чубач «Не забудь».
https://www.youtube.com/watch?v=QgrKdf13Gfc
Гуртківець проводить руханку.
Кожна із груп отримала завдання створити композицію з квітів і даного виробу.
Запрошений керівник гуртка «Паперопластика» Люшин Т. П. розповіла , що на заняттях свого гуртка виготовляють різноманітні геометричні фігури в тому числі технікою оригамі.
Схема складання куба в техніці оригамі.
Люшин Т. П. дала свої рекомендації та побажання при створенні композицій з квітів.
Група №1 - з гілок ялини до новорічного свята;
Група №2 - з весняних квітів або з геометричних фігур;
Група №3 - із сухоцвітів;
Група №4 - з подарункових квітів;
Група №5 – до свята Пасхи.
Презентація кожної групи своєї композиції.
Саме в поєднанні з квітами, листям, природним матеріалом даний предмет додає гарного настрою гостям на будь- якому святі, прикрашаючи стіл зали чи дому.
Підведемо підсумок нашого завдання та дотримання основних вимог, якими потрібно керуватися при виконанні :
- Експлуатаційні : виготовлення зручного в експлуатації виробу;
- Технологічні : використання відповідних та міцних матеріалів при виготовленні виробу;
- Естетичні : створення оригінального , особливого на вигляд виробу , здатного викликати захоплення;
- Економічні : використання матеріалів, яким характерне оптимальне співвідношення ціни та якості;
Виготовлення виробу з можливістю отримання подальшого економічного ефекту (можливість продажу) та ефективності (отримання прибутку).
Вашій увазі композиції працівників служби «Декор».
V. Підсумок заняття. Рефлексія.
Сьогодні на занятті ми розв’язували задачі практичного змісту, використовуючи дані місцевого матеріалу. Математика поєднувалася з елементами інженерії, дизайну та декору. Крім того, завдяки вашій фантазії і естетичним смакам , математичні фігури в поєднанні з природним матеріалом створили оригінальні композиції. В них частково були відображені елементи традицій нашого народу.
Я намагалась підібрати матеріал для заняття так, щоб він був для вас цікавим і корисним. Доповніть, будь ласка, запропоновані фрази:
- Я дізнався…
- Я навчився…
- Я зрозумів, що можу…
- Мені сподобалося…
- Для мене стало новим…
- Мене здивувало…
- У мене вийшло…
- Я придбав…
- Мені захотілося…
- Мене надихнуло…
- Мій настрій…
Свій настрій гуртківці виявляють за допомогою смайликів
Керівник гуртка:
Після заняття, залишивши клас,
математичним поглядом поглянь довкола:
Наук цариця всюди серед нас:
Довкілля в чис